De opleiding Creative Media & Game Technologisch aan het NHTV is een 3 of 4 jarige en Engelstalige opleiding. Het is een opleiding ingericht als Problem Based Learning, wat inhoudt dat men het merendeel van de tijd bezig is met praktijkopdrachten vanuit school of in opdracht van bedrijven.
Bij aanvang van de opleiding Creative Media & Game Technologies kiest men één van de 3 leerlijnen, namelijk: Visual Arts, Programming en Design & Production. Het eerste jaar ligt de focus op de gekozen leerlijn. Vanaf het tweede jaar is er de mogelijkheid andere leerlijnen te combineren of om te specialiseren op de gekozen leerlijn.
Visual Arts houdt zich bezig met het realiseren van 3D ontwerpen. Het eerste jaar wordt er aandacht geschonken aan modelling, texturing, rendering, animatie, art fundamentals (tekenvaardigheden) en technical art. Het tweede jaar specialiseert men zich verder in karakters, animatie, omgevingen, procedural modelling en technical art.
Op basis van de vergaarde kennis volgt men vervolgens in het derde jaar geavanceerde workshops betreffende visual arts. Al deze kennis vormt de basis voor de stage en afstudeeropdracht die gedurende het vierde leerjaar worden uitgevoerd. Is de opleiding afgerond, dan kan men aan de slag als 3D modeller, animator, character artist en environment artist voor gamebedrijven en filmbedrijven.
Programming is verantwoordelijk voor het maken van hardware en software voor een optimaal functionerende game. Het eerste jaar wordt er aandacht geschonken aan programming design patterns, games programming en game mathematics. In het tweede jaar ontwikkelt men zich verder op het gebied van gameplay, engine en AI programming.
De opgedane kennis is van belang voor de geavanceerde workshops betreffende programmeren, die gedurende het derde leerjaar worden gegeven. Samen vormen zij immers de basis voor de stage en de afstudeeropdracht die ter afsluiting van de opleiding worden uitgevoerd. Afgestudeerden gaan veelal aan de slag als hard en/of software engineer in de game industrie.
Design & Production richt zich op ontwerpen en produceren van games. Daarnaast komt er management naar voren. Het eerste jaar wordt de focus gelegd op physical prototyping, team management en de essentials of gameplay design. Het tweede jaar specificeert zich dit met level design, puzzle design, narrative design en business management. Daarnaast komen in het derde leerjaar de vakken campagne, multiplayer, casual en experimenteel design en entrepreneurship training naar voren.
De aangeleerde vakken worden in het vierde jaar in de praktijk gebracht gedurende de stage en het afstudeerproject. Na afronding van de opleiding, gaat men aan de slag als game designer, level designer, narrative designer en producer voor de game industrie.
Terug naar overzicht