Mogelijkheden van games maken

Games maken lijkt gemakkelijker dan het is. Vooral de ontwikkelaars die bij uitgevers zijn aangesloten hebben het lastiger, zij zitten aan nekkende contracten vast, die vaak een mooie image van een oude game finaal kunnen ontkrachten. Zelfstandige organisaties (ontwikkelaars die niet afhankelijk zijn van een grote geldschieter) zoals Blizzard of Valve hebben hier geen last van. Deze ontwikkelaars brengen dan ook vaak games uit van hoogstaande kwaliteit. Een andere mogelijkheid is Kickstarter.

Ongeacht via welke weg een game wordt gerealiseerd, als ontwikkelaar heeft men te maken met verschillende werkzaamheden:

  • Game design
  • Game programmering
  • Game afwerking

Creatieve vrijheid is van groot belang!

Populaire games uit het verleden, worden tegenwoordig omgetoverd tot commerciële producten. Niet altijd even succesvol. Zo is Syndicate (Wars), een game die in eerste instantie een isometrische top down shooter was met degelijk gameplay, omgetoverd tot een beneden middelmatige shooter die helemaal geen unieke gameplay elementen bevat. Kortom, als ontwikkelaar heb je niet altijd de creatieve vrijheid. Geldschieters denken altijd groot geld te vangen met een bekende naam, echter maken ze er een totaal andere game van. Pure misleiding als men een glorieuze game uit het verleden verwacht.

Een producer van Diablo III gaf perfect weer waarom creatieve vrijheid zo belangrijk is. In een vroeg stadium werd gekeken of het niet tijd werd voor Diablo III om een andere vorm aan te nemen in plaats van het RPG genre waar het nu toe behoort. Er werd geopperd om te kijken naar een first person shooter achtige stijl, dit werd echter direct de kop ingedrukt omdat dat niet de stijl is die bij Diablo III past. Een zelfstandige ontwikkelaar zoals Blizzard kan dat maken, een kleinere partij is echter afhankelijk van het geld van de uitgever. Zij bezwijken hierdoor sneller, waardoor games worden gemaakt die van geen kant kloppen.

Goede ideeën worden beloond bij Kickstarter

Ontwikkelaars waren altijd afhankelijk van de grote geldschieters in de vorm van uitgevers. Tegenwoordig stijgt het aantal game projecten via Kickstarter echter enorm. Kickstarter is een website waar men door middel van “crowdfunding” geld kan inzamelen voor projecten. Fans en followers (particulieren) zamelen geld in om het project te realiseren, waarbij de ontwikkelaar aangeeft waarmee gedacht wordt het project te kunnen financieren. Wanneer dat doel is behaald dan word het bedrag op de rekening gestort! Als tegenprestatie wordt commitment verwacht, immers verwachten investeerders een afgemaakte game terug. 

Een verstandige tactiek is om altijd duidelijk aan te geven wat de bedoeling is van de game. Dit om het risico tot misverstanden bij fans en followers te voorkomen. Door een dergelijke toelichting, behoudt men zelf de vrijheid om de game naar eigen inzicht te ontwerpen. Staat dit concept mensen aan, dan wordt er geld verkregen via deze 'backers'.  Als gevolg krijgt men originele en populaire games in een wereld van commercialiteit.