Game Design

Game design brengt veel met zich mee!

De taak van een game designer richt zich op het creëren van een optimale ervaring bij de gamer. Er worden allerlei werkzaamheden uitgevoerd om de game uitdagend, diepgaand, schaalbaar, super aantrekkelijk en niet te vanzelfsprekend te maken. Gamers dienen zelf na te denken over hoe zij het spel zo goed mogelijk kunnen voltooien. De game dient zich daarbij in een omgeving te vinden met de mooiste visuals. Kort gezegd houdt de game designer zich dus bezig met het bedenken van de inhoud van het spel en de spelregels.

Een game designer houdt zich bezig met alles dat zichtbaar is in een game. Dit is niet een twee drie te ontwerpen, maar betreft vaak vele jaren. Neem als voorbeeld de game Horizon Zero Dawn die Guerrilla Games te Amsterdam heeft samengesteld. Zes jaar lang is men bezig geweest met de visuele creatie van de gehele gamewereld. Ieder karakter, iedere boom, iedere grasspriet en alle andere onderdelen dienen zorgvuldig te worden samengesteld om de game zo echt mogelijk te maken. Honderden designers uit vele landen hebben er samen voor gezorgd dat de game zo immers populair is geworden.

Programma's voor game design

Om tot de beste designs te komen voor de vele games die door de jaren heen worden gemaakt, zijn professionele software nodig. Online zijn er vele programma's te vinden, gratis dan wel betaald. Wil je een carrière in de game industrie dan wil je enkel de beste design programma's. Hieronder enkele kwalitatief goede design software.

1. Blender

Blender is gratis en open source software die 3D creaties mogelijk maakt. De software is samengesteld door honderden individuele professionals, VFX experts, animators, game artists etc. Het ondersteunt vele functies zoals 3D pipeline modellering, regging, animatie, simulatie, rendering, compositie, motion tracking, videobewerking en game creatie. De software is gebruikt voor het open source computerspel Yo Frankie en is gebruikt voor films zoals Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel, Tears of Steel etc.

2. Cinema 4D

Cinema 4D is een eenvoudige en krachtige software voor professionele 3D artists die adembenemende resultaten willen behalen. Met mogelijkheden tot bodypaint op objecten, motion graphics, projection painting, animeren, modelleren, visualiseren en omgeving creatie, geeft het vele mogelijkheden voor game creatie. Denk hierbij aan games zoals Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier en Chuck the Chameleon. Echter, ook films zoals Ice Age, War of the Worlds, Inception en King Arthur zijn met Cinema 4D ontworpen.

3. 3DS Max

3DS Max is uitgebreide software met een efficiënte toolset om sneller en beter 3D content te creëren voor een game. Met mogelijkheden betreffende 3D animatie, dynamics, rendering, modellering, texturen, effecten, gebruikersinterface, workflow en pipeline, kan men uitgebreid invulling geven aan een (realistische) gameomgeving. Enkele games gemaakt met 3DS Max zijn Assassin's Creed, EVE: Valkyrie VR en Deus Ex.

4. Maya

Maya is computersoftware gericht op 3D animeren, modelleren, simuleren en renderen. Het is populaire software vanwege de uitgebreide mogelijkheden en intuïtieve interface, die resulteren in een mooie (realistische) gameomgeving. Maya is gebruikt voor populaire spellen als World of Warcraft, God of War en Killzone, maar ook voor verschillende films zoals Lord of the Rings, Avatar, The Matrix, Spiderman 3D en South Park.

5. LightWave 3D

LightWave 3D is uitgebreide software die zich richt op 3D modelleren, animeren en renderen. Het past naadloos binnen grote multi-software pipelines, waarmee het een complete end-to-end oplossing biedt. LightWave heeft meegeholpen aan de realisering van video games zoals Killzone 2, Rollercoaster Tycoon, Star Trek: Klingon Academy en The Last Guardian. Maar ook films zoals Jurassic Park, Titanic, Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl en The Hunger Games. 

Terug naar overzicht