Game Afwerking

Game afwerking heeft vele mogelijkheden!

Zodra een game is ontworpen en geprogrammeerd is het traject nog niet afgerond. Je hebt een goed functionerende game, echter maak je het nog realistischer door het toevoegen van stemmetjes en andere geluiden die in de game omgeving plaatsvinden. Zo worden voor game karakters vaak game acteurs ingehuurd die de basis vormen voor een stem in de game. De afronding van een game gaat echter ook gepaard aan het invoeren van verschillende marketing mogelijkheden.

Specifieke game afronding

Een game wordt afgerond met stemmen, geluiden (onder andere muziek) en game covers (indien van toepassing). Karakter stemmen kunnen op drie manieren worden ingevuld. Je gebruikt eigen stemmen, stemacteurs of stemmen van beroemdheden. Dit laatste wordt voornamelijk toegepast bij grote internationale games, geproduceerd door grote namen in de game industrie. Deze hebben immers een groter budget. Ook het invoeren van muziek en andere geluidseffecten beïnvloeden de game ervaring en dienen zorgvuldig worden gekozen kijkende naar de doelgroep en de game. Tot slot is het design van de cover een belangrijke factor. De uitstraling en informatie die staat vermeld op een cover, bepaald in grote mate of een dergelijke game gekocht gaat worden.

Product promotie is van groot belang

Tegenwoordig zijn er vele games in verschillende genres. Om op te vallen dienen er  promotie activiteiten ondernomen te worden. Denk maar eens aan de vele trailers en promotiefilmpjes die een populaire game als Call of Duty heeft gelanceerd om onder de aandacht te komen van vele gamers. Gamers ervaren de sfeer van een dergelijke game en zullen hierdoor de game herkennen en (wellicht) kopen. Enkel het introduceren van een nieuwe game is immers niet meer voldoende. Populaire games hebben vaak te maken met word-of-mouth marketing door fans, waardoor in korte tijd vele gamers op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe games hebben dit voordeel echter niet.

In game marketing voor bedrijven

Het gebruik van in game marketing is niet direct te linken aan het te ontwerpen game concept, echter kan een grote rol spelen in de game industrie. In game marketing is een begrip dat men veelal tegenkomt in internationaal gespeelde games. Grote bedrijven benaderen in dit geval producten van games, of maken zelf een game, waarbij de doelgroep direct maar onbewust in contact wordt gebracht met een bepaald product. Bijvoorbeeld de nieuwste Nike voetbalschoenen in FIFA. Bepaalde games hebben immers internationaal een typerende game player. In game marketing kan onderdeel zijn van game design, echter kan ook achteraf in games worden ingevoerd. In dit tweede geval is het geen onderdeel van het game design zelf.

Terug naar overzicht